Hlavní téma
 

IP řešení pro řízení a sběr dat v drážních aplikacích

V současné době se většina integrátorů pro komunikaci ve vlacích rozhoduje mezi sběrnicemi WTB (Wired Train Bus), MVB (Multifunction Vehicle Bus) nebo CAN. Tyto klasické sítě ale nejsou schopny držet krok s moderními požadavky na podporu většího počtu služeb a velkou šířku přenosového pásma potřebnou pro moderní aplikace a technologie. Pro splnění nových požadavků plynoucích z nároků současných cestující a pokročilých technologií se začínají projektanti zaměřovat na vlakové sítě založené na IP protokolech ECN (Ethernet Consist Network) nebo ethernetové vlakové páteřní sítě ETB (Ethernet Train Backbone).

Kombinace sítí ECN a ETB nabízí dostatečnou konektivitu pro nové požadavky jako je videodohled, VoIP telefony, video na vyžádání nebo bezdrátový přístup k internetu. Místo oddělených komunikačních sítí s nákladnými proprietárními technologiemi nabízí ethernetová síť jednotnou, cenově efektivní a na ověřených standardech založenou infrastrukturu pro všechny vlakové systémy.

Rostoucí počet projektantů si uvědomuje, že s ethernetem a IP protokoly budou systémy ve vlacích nejen inteligentnější, ale taky cenově efektivnější. Ethernet jako páteřní síť spojí různá zařízení a subsystémy do jedné linky, což představuje mnohme jednodušší a snazší správu sítě. Vlakové IP sítě mohou být také součástí rozsáhlejších traťových komunikačních sítí.

Výhody použití IP sítí ve vlacích:

  • 1. Nižší cena díky produktům využívajícím otevřené standardy
  • 2. Jednodušší instalace menšího počtu kabelů a spojů
  • 3. Mohou být integrovány do pozemních datových sítí
  • 4. Jednodušší vzdálená údržba sítě a připojených zařízení

Existuje mnoho výrobců IP zařízení určených pro aplikace na železnici. Přesto má jen málo výrobců v nabídce zařízení, která jsou schopna odolávat nepříznivým podmínkám kolejových vozidel, mezi něž patří široký rozsah provozních teplot, vibrace, rázy. Častým požadavkem je taky certifikace dle normy EN 50155. Ještě méně výrobců nabízí RTU a ethernetové I/O jednotky dostatečně robustní pro železniční aplikace.

  • 1. Široký rozsah provozních teplot
  • 2. Železniční certifikace EN 50155/50121
  • 3. Odolnost proti vibracím a rázům
  • 4. Stabilita a spolehlivost
  • 5. Jednoduché použití a údržba

IP řešení Moxa pro řízení a sběr dat na železnici:

Šest jedinečných výhod, které Moxa nabízí:

1. Certifikace EN 50155 a EN 50121

Ethernetové I/O jednotky a RTU systémy ioPAC 8020 mají robustní hliníkový kryt certifikaci dle norem EN 50155 a EN 50121, které jsou nezbytné pro elektronická zařízení používaná v kolejových vozidlech. Tyto normy zaručují nejen EMC kompatibilitu, ale i odolnost proti vibracím, rázům, kolísání teplot, vlhkosti a napájecího napětí.

2. Jednoduché napojení na SCADA software s patentovanou aktivní technologií Active OPC

Patentovaný aktivní Moxa OPC server Lite je softwarový nástroj, který pracuje jako OPC rozhraní pro HMI a SCADA systémy. Aktivní OPC server podporuje aktivní komunikaci, která umožňuje komunikovat jednotkám ioLogik E1500 a ioPAC 8020 s OPC serverem pouze v případě, že je to potřebné. Komunikace založená na událostech je výhodná, protože okamžitě aktualizuje stavy vstupů a zároveň snižuje síťové požadavky na šířku pásma minimálně o 80%.

3. Podpora SNMP protokolu používaného v IT sysytémech

Vzdálené ethernetové I/O jednotky Moxa ioLogik E1500 Ethernet a ioPAC 8020 podporují SNMP protokol, což z nich dělá unikátní řešení pro drážní aplikace. Tento protokol je běžně používaný integrátory v IT oblasti a jeho podpora jim umožňuje přístup ke stavům technologických signálů bez znalosti jiných protokolů používaných v průmyslové automatizaci.

4. Flexibilní možnosti programování

Programovatelné řídicí systémy ioPAC 8020 podporují celou řadu programovacích jazyků, jako je řídicí logika Moxa Click&Go, která nevyžaduje textové programování, nebo jazyk C/C++. Click&Go je programovací řídicí a konfigurační systém, který je založený na intuitivních IF-THEN-ELSE logických podmínkách. S tímto jednoduše použitelným, ale výkonným nástrojem je RTU ioPAC 8020 schopen provádět lokální řídicí logiku a zasílat zprávy o událostech na základě nakonfigurovaných nastavení. Díky možnosti flexibilního programování v jazyce C mohou uživatelé definovat vlastní komunikační protokoly, nebo provádět vlastní složité výpočty při sběru dat z různých systémů ve vlaku nebo na železniční trati a zvýšit tak účinnost dálkového monitoringu.



5. Galvanické oddělení kanálů

Tento způsob ochrany předchází poškození všech připojených I/O kanálů, pokud se na některém kanálů objeví neočekávané přepětí.

6. Modulární konstrukce s hliníkovým krytem a malými rozměry

RTU jednotka ioPAC 8020 se nabízí s 5 nebo 9 sloty pro různé typy vstupních a výstupních modulů.

Zpět na zpravodaj